مقالات علمی-پژوهشی دکتر سرکار آرانی در کتاب درسکاوی ترجمه و منتشر شد.
- شناسه خبر: 2453
- تاریخ و زمان ارسال: 15 آبان 1395 ساعت 09:36
- بازدید : 103 بازدید
- نویسنده: روابط عمومی
![](http://aranbidgol.ir/wp-content/uploads/2016/11/16-11-3-145440untitled-11.jpg)
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری آران و بیدگل به نقل از آران و بیدگل نیوز، کتاب”درس کاوی” از سوی مرکز نوآوریهای آموزشی مرآت (تهران، آبان ۱۳۹۵) به بازار کتاب عرضه شد.
مترجم این کتاب ، افسانه حجتی طباطبائی، نوشته زیر را برای معرفی آن تدوین کرده است.
این کتاب متشکل از پنج مقاله علمی-پژوهشی بین المللی دکتر محمد رضا سرکار آرانی است. او در همه این مقالات نویسنده اول است و در برخی مقاله ها همکارانی از سایر کشورها (از جمله ژاپن، آمریکا، استرالیا، سنگاپور) نیز دارد. مقاله پنجم تنها به نام اوست و در قالب فصل چهارم این کتاب پیش روی شماست. این مقاله در انگلستان به عنوان مقاله برتر سال شناخته شده و جایزه بهترین های سال 2016 ایمرالدبه آن تعلق گرفته است.
فصل اول کتاب شامل توصیفی از چرایی و چگونگی درس پژوهی در ژاپن و راهنمایی هایی برای سایر کشورها در بهره گیری از آن است . نویسنده می کوشد دراین فصل به روشنی تبیین کند که درس پژوهی بیش از پروژه زودگذر مدیران، فرهنگ حرفه ای مدارس ژاپن است. به علاوه، با تبیین شواهد عینی از یک مطالعه میدانی در صدد آن است که جزئیاتی از شیوه ژاپنی ها در تجزیه و تحلیل کلاس درس به دست دهد. روش پژوهشی که معلمان را یاری می کند تا براي طراحي درسهاي جذابتر بر توانایی خود بیفزایند و از بازاندیشی عمل خود، گفت و گوی حرفه ای با دیگران و توجه به اندیشه و عمل دانش آموزان بیاموزند
فصل دوم به بررسی زمینۀ های تاریخی ظهور و ترویج درس پژوهی در مدارس ابتدایی ژاپن اختصاص دارد. به ویژه روش تجزیه و تحلیل کلاس درس مبتنی بر شواهد عینی ارزیابی می شود و با واکاوی دو مطالعه موردی از دهه های ابتدایی آغاز قرن بیستم و فرایند و شرایط محیطی و فرهنگی مدرن سازی آموزش که به تولید این سرمایه حرفه ای منجر شده است ،به دقت بررسی می گردد.
فصل سوم به بررسي اين مسئله می پردازد كه چگونه معلمان ژاپني در كلاسهايشان پژوهش عملي و نظام مند انجام ميدهند و براي ارتقاي اثربخشی تدريس خود، دانش حرفهاي کارآمدی تولید می کنند. به همین منظور، دو مورد کاوی معلمان ژاپني تجزيه و تحليل شده است : معلمي”كمتجربه” با شش سال تجربة تدريس و “معلمی با تجربه” با بيش از بیست سال سابقه تدریس. اين مطالعه به بررسی دقيق این نکته می پردازد که چگونه فرايند پژوهش معلم در کلاس درس ـ كه از عمل درسپژوهي جداييناپذير است ـ ظرفيت حمايت از معلمان ژاپني در زمينة بهبود چشماندازهاي كار خود و تولید سرمایه حرفه ای را فراهم می آورد. به ویژه، در این بخش تأثیر پژوهش معلمان در کلاس درس بر پیشرفت حرفهای آنان بر حسب تولید دانش حرفهای بهدست آمده و بازبینی پیش فرض های ذهنی از کار حرفهای بررسی می شود.
در فصل چهارم گزارش درس کاوی یک درس ریاضی ایرانی از منظر پژوهشگران و معلمان ژاپنی و نقد معلمان ایرانی ارائه شده است. این فصل نمونه عینی یک مورد درس کاوی را با چارچوب های نظری ژاپنی آن برای تجزیه و تحلیل فرایند درس به مثابة روشی برای ارتقای کیفیت آموزش ارائه می کند. در این فصل ، شرح دقیق و جزء به جزء و تجزیه و تحلیل درس با هدف شناسایی عمیق فرهنگ آموزش ریاضی در ایران به ویژه از منظر پژوهشگران تربیتی و معلمان ژاپنی ارائه شده و تفاوت های فرهنگی این دیدگاه ها به روشنی تبیین گردیده است.
فصل پنجم گزارش درس کاوی یک درس علوم پایه هفتم از سنگاپور است. در این فصل ، بافت فرهنگی آموزش درس علوم در دوره متوسطه اول سنگاپور از منظر پژوهشگران و معلمان ژاپنی و سنگاپوری تبیین می شود. این مطالعه، بهویژه محتوای ساختاريمانند سازماندهی فعالیتهای یادگیری یک درس علوم و فرهنگ آموزش علوم در سنگاپور را تجزیه و تحلیل میکند. این مورد از درس کاوی نیز ، همانند مورد ایران در فصل چهارم ، موردکاوی بین فرهنگی است و بر تجربه سنگاپور در تمرین روش های پرورش مهارتهای پرسشگری دانشآموزان دردرس علوم و توانمندسازی آنها در برقراری ارتباط بین علوم و فناوری به ویژه با تاکید بر روش تدریس مشارکتی و مبتنی بر روش حل مسئله تاکید دارد.
مترجم امیدوار است که با برگردان بخشی از بهترین آثار پژوهشی دکتر سرکار آرانی که انعکاس جهانی اثربخشی داشته و درانگلستان، استرالیا و ژاپن منتشر شده است، قدمیاثربخش در مسیر پرپیچ و خم پژوهش در آموزش و برای بهسازی تدریس و غنی سازی یادگیری در ایران بر دارد، فرصتی هر چند اندک برای یادگیری بین فرهنگی فراهم آورد و بتواند با بازنمایی ایده ها و روش های تازه پژوهش علمی در آموزش و یادگیری، یاریگر پژوهشگران تربیتی، معلمان، برنامه ریزان درسی و مدیران آموزشی در مسیر پیشرفت حرفه ای برای طراحی و اجرای سناریوهایی اثربخش تر تدریس جهت “تغییر معطوف به بهبود آموزش و یادگیری” باشد.
محمد رضا سرکار آرانی دانشآموختهء رتبهء اول دورهء کارشناسی علوم تربیتی با گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه شهید بهشتی است. او تحصیلات خود را در رشتهء علوم تربیتی با گرایش تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در سال 1370با رتبه اول از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. در سال ١٣٧٨ درجهء دکترای تخصصی خود را در رشتهء علوم تربیتی با گرایش آموزش تطبیقی و بینالملل، از دانشگاه ناگویاى ژاپن گرفت. در مهرماه 1383 به عنوان پژوهشگر برگزیدهء «انجمن توسعهء علم ژاپن» انتخاب شد و بورسیه این انجمن برای دوره فوق دکتراى «روشهای بهسازی آموزش» در دانشگاه ناگویاى ژاپن را دریافت کرد. او در سال 1385 این دوره را با موفقیت به پایان رساند.
در کارنامهء علمی و فرهنگی ایشان سمت هایی چون مربی دانشگاه کاشان، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایى، استاد مدعو دانشگاه کوبه، دانشگاه سی جو، موءسسهء بین المللی مطالعات فرهنگی ژاپن (کیوتو)، پژوهشگر مدعو دانشگاه آکسفورد، دانشگاه نیهون، دانشگاه زنان گاکوشوئین و استاد تمام دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تیکیو (توکیو، ژاپن) و استاد وابستهء دانشگاه تهران به چشم می خورد.
سرکار آرانی بیش از چهار سال مدیر بخش تحقیقات آموزش متوسطه بنیاد آموزشی ایشیدا گاکوئین در دانشگاه سی جو بوده است. او یکی از معروف ترین پژوهشگران «درس پژوهی» به مثابه “دانش بهسازی آموزش” در جهان و از جمله بنیان گزاران انجمن جهانی درس پژوهی و عضو شورای سیاست گذاری و هیئت تحریریه مجله بین المللی این انجمن علمی جهانی است. او هم اکنون دانشیار دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم تربیتی و توسعه انسانی دانشگاه ناگویا و استاد وابسته دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است.
از سرکار آرانی تاکنون بیش ازصد مقالهء علمى، پژوهشى و ترویجی به زبان های فارسى، انگلیسى و ژاپنى، در مجلات معتبر ملی (ایران و ژاپن) و بین المللی (کانون های جهانی تولید و ترویج علم) به چاپ رسیده است. او درکنفرانس های بین المللی بسیاری مقاله ارائه داده است و بیست کتاب او که به زبان های فارسی، انگلیسی و ژاپنی در ایران و خارج از کشو چاپ شده است، در تلاش برای ترسیم چشم اندازهای تازه تربیتی برای والدین، معلمان، برنامه ریزان درسی و آموزشی و مدیران است. مهمترین محورهای پژوهشی سرکارآرانی عبارت اند از: فرهنگ آموزش، مطالعات تطبیقی آموزش و یادگیری، سنتهای آکادمیک و فرهنگ دانشگاهی، و الگوهای اثربخش بهسازی آموزش به ویژه «درس پژوهی» و «درس کاوی».
خواهشمندیم برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربری خود بشويد