زیر پوست شهرداری چه خبر است
- شناسه خبر: 2923
- تاریخ و زمان ارسال: 25 آذر 1395 ساعت 10:24
- بازدید : 177 بازدید
- نویسنده: روابط عمومی
![](http://aranbidgol.ir/wp-content/uploads/2016/12/Untitled1.jpg)
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری آران و بیدگل به نقل از آران و بیدگل نیوز، محمدرضا اکرمیان، معاونت خدمات شهری شهرداری آرانبیدگل و رییس هیأت مدیرهی سازمان حملونقل همگانی شهرستان، در گفتگو با خبرنگار پرتال خبری به سؤالهای مردم مبنی بر تغییر ساعات حرکت واحدهای شهری پاسخ داد.
![زیر پوست شهرداری چه خبرهایی نهفته است زیر پوست شهرداری چه خبرهایی نهفته است](http://abnews.ir/files/fa/news/1395/9/25/84092_529.jpg)
** دلیل تغییر ساعات واحدهای شهری چیست؟
براساس مادهی 2 اساسنامهی سازمان حملونقل همگانی آرانوبیدگل، عملکرد سازمان در محدودهی قانونی و حریم شهر آرانوبیدگل است و جابجایی مسافر به شهرهای اطراف به عهدهی شهرداری نمیباشد ولی باتوجه به تقاضای زیاد شهروندان برای تردد به کاشان و اطراف، این مسئولیت به سازمان محول شد.
اساسنامهی مزبور، این سازمان را شخصیت حقوقی با استقلال مالی میداند که طبق اصول بازرگانی، بهصورت خودگردان و خودکفا اداره میشود.
باتوجه به ماده یک اساسنامه، سازماندهی و بهبود حملونقل در این حوزه توسط مینی بوس و تاکسی تعریف شده است ولی بهدلیل حجم بالای مسافر به طرف کاشان مسئولین درصدد شدند به جای مینیبوس و تاکسی از اتوبوس استفاده کنند. اتوبوسها، بعد از 12 سال، دچار فرسودگی بیش از حد شدهاند و لذا هیأت مدیره، برای جلوگیری از حوادث جبرانناپذیر، بر آن شد تا اتوبوسهای سالمتر را به کار گیرد. بنابراین تعداد اتوبوسها از 11 عدد به 4 عدد کاهش یافت و این دلیل تغییر ساعات واحدهای شهری است.
** آیا این وسایل نقلیه قابل تعمیر یا تعویض است؟
البته که قابل تعمیر است ولی اکثر آنها، نیاز به تعمیرات اساسی موتور دارد. بهطورمثال بدهی شهرداری فقط به یکی از تعمیرگاهها، نزدیک به 300 میلیون تومان است که به دلیل رکود اقتصادی پرداخت این مبلغ برای شهرداری امکانپذیر نیست.
** آیا جایگزینی برای واحدهای شهری وجود ندارد؟
شهرستان ما مملو از موتورسیکلت و وسایل شخصی است و علیرغم برنامهریزیهای مختلف شهرداری، برای تاکسیداران، عملاً استقبال خوبی انجام نشده است.
![زیر پوست شهرداری چه خبرهایی نهفته است زیر پوست شهرداری چه خبرهایی نهفته است](http://abnews.ir/files/fa/news/1395/9/25/84093_333.jpg)
** آیا امکان نداشت تدبیری اندیشیده شود تا مینی بوسها و اتوبوسها، به این حال و روز نیفتند؟
70 درصد انتظارات از حوزهی خدمات شهری است درحالی که شهروندان محترم، برگههای نوسازی را پاره میکنند و دور میاندازند و فقط هنگامی که گذرشان به شهرداری میفتد، مجبور به پرداخت این مبلغ میشوند. ضمن اینکه پرداخت این پول را زور تلقی میکنند. شهروندان باید به شهرداری کمک کنند تا در این شهر زندگی راحتتری داشته باشند.
** برای جلوگیری از حوادث ناگوار چه پیشنهادی دارید؟
پیشنهاد من این است که مجموعهی مدیران شهری و اعضای محترم هیأت مدیره سعی کنیم ماشینهای فرسوده را کنار بگذاریم و استفاده نکنیم. تأخیر 20 دقیقهای مسافر بهتر از واژگون شدن ماشین است. ما مدلهای مختلف حملونقل ارائه دادهایم و بارها از بخش خصوصی و تاکسیداران خواستهایم بری حل این مسأله ورود کنند.
طبق طرح جدید، وسایل نقلیه، بیشتر در ساعات اوج مسافر یعنی 6 تا 8:30 صبح و شب، هنگام رفتوبرگشت مسافران از محل کار یا تحصیل به طرف کاشان و بالعکس، در خدمت شهروندان است تا استراحت وسایل حمل و نقل افزایش یابد.
** چگونه میتوان مدیریت چنین ارگانی با اینهمه مشکل را بهعهده گرفت؟
کسی که این مسئولیت را قبول میکند حتما باید عاشق و دلسوز مردم باشد. چون هرجای این شهر را نگاه میکنیم، مشکلات عدیدهای دارد که اگر همکاری مردم نباشد، برطرف کردنش بسیار مشکل است.
شهرداری در ایران، از لحاظ سیستم اداری زیرمجموعهی وزارت کشور و در عین حال، یک نهاد عمومی غیردولتی واز لحاظ مالی خودکفاست. در بررسی بودجه سازمان حمل و نقل در سال 94، شهرداری یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه کرده است. درحالی که شهروندان برای استفاده از اتوبوس و مینیبوس فقط 400 میلیون تومان پرداخت نمودا اند.
باتوجه به اینکه سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است طبق اصول بازرگانی باید به صورت خودگردان اداره شود عملا با هزینه ی یک میلیاردی سازمانی ورشکسته است و اگر یارانه ی شهرداری بهصورت سالانه نبود میبایست زودتر از این حرفها سازمان حملونقل تعطیل میشد.
شهرداری ماهیانه نزدیک به 600 میلیون تومان حقوق و اضافهکاری پرداخت میکند و برای تعمیر حداقل آسفالتهای سطح شهر، به چندین میلیارد تومان پول نیاز دارد که این جز با حمایت و مشارکت شهروندن امکان پذیر نیست.
![زیر پوست شهرداری چه خبرهایی نهفته است زیر پوست شهرداری چه خبرهایی نهفته است](http://abnews.ir/files/fa/news/1395/9/25/84096_103.jpg)
** جنابعالی از مسئولین چه انتظاری دارید؟
شهر باید چشمانداز داشته باشد. نهادها هم به فراخور خود بر اساس اسناد بالادستی، چشم انداز مجموعهی خود را تهیه کنند و مدیران بر اساس یک رویکرد عملگرایانه، اهداف خود را در جهت توسعه و پیشرفت شهر برنامه ریزی نمایند.
** مردم چگونه میتوانند با شهرداری همکاری کنند؟
شهروندان باید به این باور برسند که هزینههای شهر را خودشان پرداخت کنند. بودجه سال 94 شهرداری، 51 میلیارد تومان پیشبینی شد ولی عملا 35 میلیارد تومان آن بیشتر محقق نشد.
علاوه بر آن شهرداری بابت عوارض نوسازی از شهروندان نزدیک به 4 میلیارد تومان طلب دارد که این جز با پرداخت بهموقع عوارض نوسازی محقق نخواهد شد. به طور مثال فقط خرید یک دستگاه اتوبوس نزدیک به 500 میلیون تومان هزینه دارد.
** برای آینده چه برنامههایی دارید؟
حوزهی معاونت خدمات شهری دارای 6 ادارهی آتش نشانی، خدمات موتوری، اجرائیات، محیط زیست شهری، منزل شهری و تأسیسات است.
ما در این راستا با شکلگیری معاونت خدمات شهری درحال سازماندهی و تعیین اهداف و سیاستهای این حوزه و نظارت عالیه برعملکرد نواحی هستیم.
خواهشمندیم برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربری خود بشويد